mandag 2. februar 2009

Januar











Nå er det en nok en gang en stund siden jeg har skrevet på bloggen min, av forskjellige grunner, jeg har vært ett par uker i regnskogen i sumatra hvor det har vært dårlig tilgang på strøm og internett..
Og er ikke bloggskriving det som står høyest på lista når jeg er ute å reiser, men nå kommer det en liten oppdatering fra hva jeg har gjort i januar.





Jeg feiret nyttår i Kho phangang, Thailand som jeg har nevnt tidligere.
Fra Kho Phangang dro jeg til Phuket og fløy til Kuala Lumpur, Malaysia.
I Kuala Lumpur hadde jeg en strålende tid sammen med ett par karer fra England, Tom og





Alexander.
Vi besøkte Petronas Towers og spiste mye god mat.





Fra Kuala Lumpur dro jeg videre til en by nord for Kuala Lumpur, Panang.
Panang var fantastisk, middels stor by som er mest kjent for god mat, folk kommer fra hele Malaysia kun for å spise maten der.
Malaysia er ett land med mennesker fra hele Asia, alt fra mennesker fra India, Kina, Midtøsten og resten av sørøstasia.
Så med andre ord så er det mulighet til å spise mat fra alle de landene i en og samme by, man finner mat fra hele Asia innenfor en kilometers radius.





Fra Panang tok jeg en ferje til Indonesia, og jeg hadde en natt i Medan, en stor skitten by, med ingen turister, de turistene som drar ditt bruker det kun som en mellomstasjon før de drar videre til regnskogen og for å utforske den vakre naturen i Sumatra, den største øya i Indonesia.





Fra Medan dro jeg til Lake Toba, en stor innsjø som opprinnelig er en gammel vulkan.
Lake Toba var nesten en spøkelselandsby med masse hoteller og resorter men nesten ingen turister.
I Lake Toba ble jeg kjent med endel mennesker, spesiellt en kar fra Nederland som heter Tim og en kar fra Australia som heter Simon.





Vi bestemte oss for å reise sammen, så vi dro til en landsby som heter Bhuket Lawang.
Bhuket Lawang var fantastisk, jeg hadde en kjempe fin tid der, sammen med Simon og Tim, og etter noen dager kom kameraten til Simon, Ron.
Ron er også fra Australia, men foreldrene hans er fra Indonesia, så Ron snakker flytende Indonesisk, noen som kommer godt med, med tanke på at ikke alle i Sumatra snakker engelsk.
I Bhuket Lawang så jeg orangutanger og masse aper.
Der spilte vi fotball med alle de lokale guidene, det var kjempe morsomt og deilig å bevege kroppen sin litt igjen.





Fra Bhuket Lawang dro vi videre til Tankahan.
Tankahan er enda mer jungel enn Bhuket Lawang og mer fantastisk.
I Tankahan var jeg med å vaske noen elefanter og vi fikk til å med lov til å ri på elefantene ett lite stykke, det var morsomt og interesant.





Fra Tankahan var planen og dra tilbake til Bhuket Lawang å dra på en to dagers jungelsafari, noe som ikke blei noe av for gutta fra Australia så jeg slo følge med de til Bierstagi, mens Tim dro til Bhuket Lawang for å dra på jungelsafari.
I Bierstagi er det en av de største levende vulkanene i Indonesia, så vi bestemte oss for å klatre opp til den, ca 2400 meter over havet.
Det gkk fint og det var en kjempe opplevelse.





Etter ett par dager i Bierstagi bestemte Ron og Simon for å dra tilbake til Lake Toba, jeg har allerede vært på Lake Toba og med tanke på at jeg kun har 30 dagers visum for Indonesia, dro jeg heller til Java.
Java er den andre store øya i Indonesia, og hovedstaden i Indonesia, Jakarta.





Så akkurat nå er jeg i Jakarta og regner med å være her i noen dager, før jeg drar mot Bali.
Bildene er fra Petrona Towers, sammen med Tom, Alex og ett kjærestepar fra England, og resten av bildene er fra Lake Toba.

1 kommentar:

Ø sa...

Dette er jo jakten på det gode liv, Matse! Savner deg bro!