lørdag 29. november 2008

Laos







Nå har jeg vært i Laos i ca 10 dager, så i dag drar jeg til Vietnam.



Det er kun 25 timer med buss, så det blir en fin reise..






Laos er ett flott land, jeg tok en to dagers båttur fra grensen til Thailand, til den flotteste byen jeg har vært i så langt, Loang Prabang.



Vi ( Gareth og jeg) var i Loang Prabang i fire dager, det fineste med Loang prabang var at det var veldig mange backpackere som vi møtte på båten fra Thailand, flotte mennesker, fra mange forskjellige nasjoner, Nederland, USA, England, Australia og Tyskland.



I Laos stenger alle utestedene klokka halv tolv, det eneste stedet som var åpent etter det var en avsides liggende bowlinghall, ditt dro alle backpackerne og noen lokale.



I bowlinghallen kostet en øl 15.000 kip og en flaske laowhyskey 30.000 kip.



Det er ikke så mye penger.






Etter Loang Prabang dro jeg og Gareth videre til Vang Vien. På veien mellom fjellene ble minibussen vår ødelagt, så vi måtte haike med en pickup.



Det var igrunn mye bedre, det var luftigere og man for god kontakt med de andre man reiser med.






Vang Vien er Sørøstasias svar på Ibiza, med flere turister enn lokale.



Vang Vien er mest kjent for "tubing", det er en pub til pub runde i den lokale elva, med husker ut i vannet og sklier..



Veldig morsomt og fuktig.



I Vang Vien møtte jeg de første nordmennene på tre uker, det var helt greit å praktisere litt norsk igjen.






Akkurat nå er jeg i Vientien, hovedstaden i Laos, en veldig rolig by, hvor folk enten lader opp eller roer ned etter Vang Vien, her har jeg vært sammen med Adam og John fra USA og Gareth fra England, hyggelige mennesker.






Det jeg synes har vært best med Laos er mentaliteten til de menneskene som bor her, de er ikke like masete som i Thailand og alle tuktukene har hengekøyer baki, så sjåføren kan sove når han ikke har noe bedre å finne på.



Det vil si nesten hele tiden.






Nå går turen snart videre til Da Nang.



Ship'o'hoy

3 kommentarer:

Laila sa...

Hallois.
Ser ut som du har det som plommen i egget!:)
Spennende å følge med på bloggen din framover. Har akk sett igjennom reisen så langt. Må vel få tak i kontonr ditt og overføre julegaven. Hørte snakk om at det var ønsket...Her styra vi no te jul, vettu:).
Hei så læng og god tur videre!
Hilsen Tante Laila med gutter.

Hege sa...

Hallo Mats!
Vi følger med deg på bloggen din, arti. Ser ut som du har en bra og spennende reise. Litt andre forhold her i Overhalla, snø og kuldegrader, fint.
Styrer litt med juleforberedelser, men koser oss også.
Ønski dæ fortsatt fin tur!
Klæm fra ainner tanta i Overhalla

Rigmor sa...

Hei Mats.

Flott å se at du har det bra.Kos deg der nede, for i Østfold er det bare regn og slaps (+3 gr.i dag.)
Du får ha ei riktig fin jul, og pass godt på deg selv.
Hilsen kollegaen din fra HSL (Rigmor)